Back in Guatemala!

Het leven van een reiziger gaat niet altijd over rozen. Het leven van een reiziger verschilt daarin natuurlijk niet van het leven van iemand anders, al zijn de ongemakken van een andere aard. Deze ongemakken kunnen grofweg worden ingedeeld in twee categorien. In de eerste plaats gaat het om puur practische zaken. Hierbij valt te denken aan hitte, zweet dat in je ogen druipt terwijl je met je te zware backpack weer eens op zoek bent naar een goedkope plek om te slapen, te veel muggenbeten die natuurlijk jeuken en slechte matrassen in te kleine bedden. De tweede categorie heeft meer met niet-fysieke zaken te maken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het missen van allerlei mensen en in het bijzonder een allerliefste vriendje. Ook het missen van bruin brood met kaas, yoghurt zonder suiker , Erwin Krol en het NOS-journaal, wijntjes met vriendinnetje op een terras aan een utrechtse gracht etcetera. Maar gelukkig brengt reizen ook veel moois met zich mee. Tijd voor een update van de afgelopen week.

Chitzen Itza en Valladolid

Na Merida vervolgde ik mijn weg naar Chitzen Itza, een volgende Maya Ruine. Een prachtige plaats, zie foto`s op http://picasaweb.google.com/jiskagietema/BackInGuatemala/ Rond een uur of 11 werd de plaats overspoeld met busladingen toeristen en besloot ik weer terug te gaan naar Valladolid. In dit dorpje had ik al de nacht doorgebracht en de vorige dag had ik gezien dat je daar fietsen kan huren. Met een prachtige mexicaanse fiets toog ik naar een stel grotten om een frisse duik te nemen. Gelukkig was er ook fietspad, zodat ik niet door de vele auto`s om ver werd gereden. Een fikse regenbui gooide aan het eind van de rit roet in het eten, maar uiteindelijk was ik na een warme douche in het hostel weer helemaal de oude.

Playa del Carmen

Omdat ik me bedacht dat ik de komende tijd niet meer op het strand zou komen, besloot ik nog terug te gaan naar de kust. Dit keer Playa del Carmen, een ubertoeristische badplaats. Starbucks, MacDonalds, Burgerking, Berskha, Converse All Stars, werkelijk alles vloog me om de oren. Het was dan ook even wennen, maar daarna vooral genieten van zon, strand en zee. Een snorkeltripje op dag 1, dag 2 wederom een fietstocht, deze keer op het eiland Cozumel. Dag 3 werd daarom enkel relaxen en uren op het strand liggen. Op en top vakantie!

Back in Guatemala

Inmiddels ben ik na twee dagen bussen weer terug in Guatemala. Ik deed nog een tussenstop in Chetumal waar ik het allereerste mooie museum bezocht. Allerlei aspecten uit de Maya cultuur werden hier nog eens duidelijk uitgelegd, in een mooi vormgegeven gebouw. Eindelijk geen ellelange vitrines, maar gewoon mooie educatie. Na 9 uur verder rijden door Belize ben ik nu in El Remate, in een hostel aan een geweldig mooi meer. Vanochtend een tochtje door de jungle. Op de foto`s een indruk, maar helaas zijn geluiden en geuren niet in beeld te vangen. Nu tijd om op zoek te gaan naar iemand die me morgen heel vroeg naar Tikal, de meeste bekende Maya-plaats van Guatemala wil brengen. Binnenkort meer nieuws over mijn ervaringen daar!