Verrassing op zondagochtend

Ergens in het late voorjaar kocht ik een museumjaarkaart. We zouden sowieso Nederland niet verlaten die zomer en zo dacht ik een goede stok achter de deur te hebben om her en der toch wél naar musea te gaan. Vaak lijkt het me leuk om te gaan, maar ook weer niet zo leuk dat ik daar fors voor wil betalen of komt het er gewoon niet van om tijd te maken voor een museumbezoekje. De stok blijkt te werken, want inmiddels zijn de musea van deze zomer net niet meer op één hand te tellen.

Met m’n schoonouders bezocht ik het Kroller Muller museum, een oude bekende, maar toch waren de schilderingen van Van Gogh daar weer indrukwekkend. Vervolgens stond het Drents museum op de agenda, want tijdens onze vakantie in Assen moesten we daar toch ook wel geweest zijn. Bovendien: ik was nog niet in het museum geweest sinds de heropening van het museum na de verbouwing in 2011. Ik had dus zowel de tinnen soldaatjes gemist als de Dode Zee rollen. Het was allemaal niet echt spannend, maar toch leuk om deze culturele hoogtepunten eens een keer aan te doen.

Bij een bezoek in Groningen gingen we even langs in het stripmuseum, een iets minder groot succes. Een verregend moment op de camping leidde er vorig weekend toe dat we Kasteel het Nijenhuis en het daar gevestigde deel van museum De Fundatie bezochten. Ook al geen daverend succes, vooral omdat een bezoek aan de beeldentuin werd verhinderd door de vele regen (60 uur regen achter elkaar, dat kan nooit goed zijn).

Een bijzondere verrassing kwam afgelopen zondagochtend, toen ik gewapend met mijn museumjaarkaart naar Hilversum vertrok. Het Museum Hilversum huisvest momenteel een prachtige fototentoonstelling onder de naam ‘The Battle’. Sascha de Boer -u bekend van het journaal, en ik was vooral benieuwd of haar foto’s nu ook echt zo goed waren- en de voor mij minder bekende Raymond Rutting gingen een strijd aan. Waarom en waarvoor precies bleef in het midden, maar duidelijk werd wel dat zij verschillende fotografiestijlen hanteren en dat dat mooie plaatjes op heeft geleverd.

Plaats van herkomst: Guatemala. Een feest van herkenning (zie voor al mijn verhalen en foto’s de blogs hieronder uit 2008). De enorm mooie kleuren van de klederdracht van de Maya-vrouwen, de processies met alle bijkomende rituelen en de door de zon gelooide gezichten van de mannen. De gele huizen, kleine straatjes en witte kerktorentjes. Tegen een achtergrond van met groen bedekte bergen. De intense kleuren maakte bijna dat ik alle geuren er weer bij beleefde.

Mijn favorieten? De Boer en Relax, beide werk van Raymond Rutting. Portretten van oudere mensen. De boer (niet Sascha, maar een Guatemalteek) aan een tafeltje in een supermarkt. Op een krukje van groen plastic met daarachter een typisch Latijns-Amerikaans schap met frisdrank flesjes en chipszakjes. Een zak maïskorrels van de markt, een tas met de lokale motiefjes in de stof en natuurlijk de typisch Zuid-Amerikaanse strohoed.

Op Relax zien we een oudere vrouw. Een lap stof in traditioneel rood en roze op haar hoofd als bescherming tegen de zon. Een jurk en rok in dezelfde kleuren, met daar daaroverheen een blauw fleecevest. Ook hier de door de zon gelooide huid en een ietwat zuinige blik. Beide foto’s gemaakt in Chichicastenango, op en bij de bloemenmarkt bij de kerk daar. Mythische en bijna magische plekken, die door de foto’s van deze alledaagse mensen ook weer heel gewoon worden.

De Boer en Rutting laten met hun werk de herinneringen terug komen; aan een intense reis in m’n uppie. Aan voor het eerst zo lang echt alleen ver van huis en m’n draai vinden in een een vreemd land. Ik bedenk me weer hoe het was om steeds echt zelf initiatief te moet nemen en daardoor toch ook weer op de meest mooie plekken te komen. Ja, van alle musea deze zomer was dit onverwacht de allermooiste. Kijken dus, tot 27 september in Museum Hilversum (overigens ook zonder museumjaarkaart heel goed betaalbaar). 

Bron foto: website Museum Hilversum (www.museumhilversum.nl)

Reacties zijn gesloten.

WordPress.com.

Omhoog ↑

