Badkamer perikelen

DSC05733

“Wanneer ben je daar dan eigenlijk mee begonnen?”, vroeg m’n moeder een paar weken geleden. Ik wist het niet zo goed. Ergens halverwege vorig jaar las ik in korte tijd wat online artikelen over de zooi die je je eigen badkamer gemakkelijk binnen haalt.

Het zou kunnen dat deze actie startte met een heerlijke scrub, die ik van m’n schoonzusje kreeg. Ze maakte ‘m van bruine suiker en het rook altijd heerlijk naar kruidnagel en iets van kaneel. Een mooi glazen potje deed de rest. Tegenwoordig zijn op allerlei websites hippe recepten van dit soort huisgemaakte scrubjes en maskers te vinden.

Het zou ook kunnen dat deze actie startte met een radioreportage of krantenartikel over Beat the microbead: een campagne om onszelf bewust te maken van kleine bolletjes plastic die via cosmetica in het water terecht komen. Met een simpele app kan je de streepjescode van een product scannen en kijken hoe jouw potje of flesje scoort. Veel van mijn producten bleken redelijk goed te scoren, maar bijvoorbeeld mijn face wash scoorde ‘rood’. Ik besloot die te vervangen, maar dat bleek niet zo makkelijk te zijn. Uiteindelijk vond ik via De Tuinen een iets betere variant. Natuurlijk zijn er veel soorten verkrijgbaar, maar vaak voor de dubbele prijs van wat ik al in de kast had staan of puur en alleen online verkrijgbaar. Soms vind ik én duur én online niet zo erg, maar voor de dagelijkse drogisterij-dingen gaat me dat toch wat ver.

Desalniettemin was stap 1 gezet, en in de afgelopen periode zette ik er nog een paar. Omdat deze website beoogt een huis-tuin-en-keuken-blog te zijn, deel ik er graag een paar:

1. Spuitbussen vervangen door andere producten

In deodorantbussen zitten drijfgassen, die bijdragen aan smogvorming. Een deel van die gassen zit ook in haarlak. Voor deo is vrij gemakkelijk een vervanger te vinden, namelijk een deoroller. Even wennen, maar prima te doen. Ook scheerschuim gebruikte ik uit een spuitbus, terwijl je ook daar mooie zeepjes en andere gelletjes voor te vinden zijn. Opmaken van wat ik nog had staan dus, en er ligt inmiddels een andere variant klaar. Alleen haarlak, dat is nog wel even een dingetje. Die bus is gelukkig voorlopig nog niet leeg en dat zal ook nog wel even duren, dus daar heb ik nog wel even tijd.

2. Wegwerpscheermesjes vervangen

Een doorn in m’n oog waren ze al langer: wegwerp-scheermesjes. Eén keer gladde benen en dan lagen ze alweer in de prullenbak. Je kan dan natuurlijk met losse mesjes werken, of met een elektrisch epileerapparaat. Die laatste werkt op stroom en zal allicht beter voor het milieu zijn in vergelijking met wegwerp-exemplaren. Toch zat dat me niet lekker. Ik koos uiteindelijk voor een vaste houder met losse mesjes van titanium die nog weer langer meegaan. Vast ook niet perfect en toch maar online besteld, maar wel een kleine stap in de goede richting. En nog beter: de houder is mét liefde gemaakt van gerecylede yoghurt potjes. Lang leve de holle frases; ik ben er weer eens ingetuind.

3. Wattenschijfjes vervangen door zelfgemaakte exemplaren.

Dit is nog wel de meest geitenwollen-sokken-actie uit het rijtje. Mijn naaimachine is inmiddels al een poosje in gebruik, maar de 10.000 uren voor excellentie zitten er nog lang niet op. Het zelf maken van wattenschijfjes bleek wel een goede oefening te zijn. Ik las er over op Sew Natural, een leuke blog met allerlei leuke naai-ideetjes. Het haakte precies aan bij een artikel wat ik ooit eens las over de hoeveelheid water die je nodig hebt voor het maken van katoen. Ik kan de precieze bronvermelding niet meer vinden, maar het lijkt op wat NRC Next hier ook schrijft.

Ik vond het wel een wat extreme actie, en besloot om eerst een paar proefexemplaren te maken en te kijken hoe die het zouden houden in de was. M’n schoonmoeder had nog een laken dat prima bleek te functioneren, en op de lapjesmarkt vond ik een stukje badstof. Na de eerste wasbeurt vond ik vier van de vijf schoon terug. Nummer vijf vond ik later ergens tussen de theedoeken, en daarmee was het setje weer compleet. Inmiddels hebben ze een paar wasbeurten gehad, en de score is prima – zowel in het gebruik  van make-up remover en reinigingsmelk als hoe wit ze weer uit de wasmachine komen (overigens ook met een mooie eco-wasbol die al jaren heel goed meegaat). Binnenkort ga ik dus een tweede serie van deze alternatieve wattenschijfjes maken!

Zomaar een paar kleine stappen. Ik zit nog in m’n maag met shampoo (dat schijn je te kunnen vervangen door baking soda en appelazijn, ik weet het niet hoor…), tampons en maandverband en ook nog wel met mascara en andere make-upjes. Ik ken een aantal alternatieven, maar merk dat ik het dan toch weer duur of omslachtig vind. Ook bodylotions, handcreme en bijvoorbeeld badschuim staan voorlopig nog volop in de voorraadkast. Die zijn dan wel weer gemakkelijker vervangbaar door hun ecologische broertjes en zusjes, maar ik maak ze dan toch liever eerst nog even op. Stap voor stap dus maar, en nu eerst maar even bedenken wat weer een leuke volgende stap zou kunnen zijn.

One thought on “Badkamer perikelen

  1. ik vind dat je heel goed bezig bent Jis…!!
    vooral die wettenschijfjes…

Reacties zijn gesloten.

WordPress.com.

Omhoog ↑

