Opperdepop: prima basisboek

opperdepop

Onlangs bezochten we een boekenmarkt, waarbij je voor weinig geld veel tweedehands boeken kon kopen. En de opbrengst ging ook nog eens naar het goede doel. Een goede reden dus om flink in te slaan. Het helpt me dan om met enige focus te zoeken. Van de buurvrouw had ik het kookboek ‘Opperdepop’ te leen, en ondanks mijn aanvankelijk scepsis wilde ik dat toch wel hebben. Waarom?

Opperpop presenteert zich als ‘het basiskookboek voor alle mama’s en papa’s met kinderen van 0 tot 4 jaar’. Uitgever: Albert Heijn. Niet helemaal neutraal, zo leek me. Het boek bevat echt helemaal geen reclame voor de supermarkt keten of specifieke producten uit haar winkels. Oorspronkelijk uitgegeven in 2006 volgens de colofon. Toch oogt het boek niet oudbollig, alhoewel we wellicht tegenwoordig de food-foto’s niet meer op een rood geruit tafelkleed zouden maken.

De toon van het boek is licht en vrolijk. Geen strakke adviezen over hoe je je kind perfect leert eten; wél met plezier leren eten en dat niet te ingewikkeld maken. Iedere leeftijdsfase begint met een korte inleiding. Wat doe je wel, waar moet je op letten en een kadertje over wat je kindje ongeveer nodig heeft aan voeding in de betreffende periode.

Na de inleidende tekst volgen steeds ongeveer 30 recepten per hoofdstuk. De omschrijving van hoe je de eerste worteltjes zo zacht mogelijk kookt, daagt niet echt uit tot meer koken. Toch bleek het bij de bereiding best even handig, want welke hoeveelheid wortels heb je nou ongeveer nodig voor hoeveel porties eten? Ook de combinaties die je na de allereerste hapjes kunt gaan geven, vond ik handig. Want wie denkt er nu aan doperwtenpuree met munt of avocado met tomaat? (Of Anna dit ook lekker vindt, moet overigens nog blijken – zo ver zijn we nog niet).

De recepten voor wat oudere kinderen blijven simpel, maar kunnen juist daardoor ook wel praktisch zijn. Sommige zijn ook prima als avondmaaltijd voor volwassenen aan te passen: flensjes met spinazie, vegetarische lasagne en voor kinderen tussen de 2 (!) en 4 jaar is er zelfs een recept van tempura met groente en garnalen. Uit de frituur. Papa zal er hier maar wat blij mee zijn, maar ik moet nog zien dat we ons meisje dat tegen die tijd daadwerkelijk naar binnen werkt.

Na bestudering van de versie van de buurvrouw besloot ik dat een dergelijk boek toch wel handig zou zijn voor als ik zelf even geen ideeën meer had. Vervolgens vond ik op de boekenmarkt een exemplaar. Twee euro. Prima prijs voor een prima basisboek. Het boek staat dus inmiddels tussen ‘Vegalious’, Nigella Lawson’s ‘Keuken’ en ‘Het kookboek’ van Ottolenghi. Eens kijken wat we komende tijd het meeste gaan gebruiken.

Ook volop te vinden op Marktplaats en vast ook in een kringloopwinkel. De website van ’s lands bekendste grootgrutter vermeldt dat er inmiddels ook een nieuwe variant is: deel 2. In plaats van 150 recepten voor 0 tot 4, bevat dat er 135 voor de leeftijd tot 6 jaar. Je betaalt er net geen tien euro voor. Zoek je een basisboek, dan is de tweedehands variant van deel 1 voor een kwart tot de helft van die prijs ook zeker de moeite van een kleine zoekactie waard.

Reacties zijn gesloten.

WordPress.com.

Omhoog ↑

